אבחון וטיפול פסיכולוגי: מהו CBT וכיצד משמש פסיכולוגים?

June 12 2023Oded B

כמה מילים על טיפול CBT

CBT הינו טיפול פסיכולוגי, כאשר פירוש ראשי התיבות של CBT הם Cognitive Behavioral Therapy. בפועל, מדובר בעצם בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי אשר גורס כי פעולותינו מסוגלות להוביל לשינויי דפוסי חשיבה ודפוסי התנהלות מסוימים. למה הכוונה? המשיכו לקרוא במדריך הבא לפניכם.

באופן כללי, טיפול CBT הינו סוג טיפול פסיכולוגי אשר עוסק בהבנת האופן שבו המחשבות, הרגשות וההתנהגויות שלנו מתקשרות זו עם זו. מה זה אומר? בפועל, זה אומר שסוג הטיפול הזה משמש כדי לעזור למטופלים “להביא לשולחן” את המחשבות והרגשות השליליים שלהם. לאחר אי אלו שיחות עם פסיכולוג קוגניטיבי-התנהגותי, ייקבעו שיטות טיפול ה-CBT המתאימות למטופל. למשל, אנשים אשר פוחדים מגבהים יכולים לעבור טיפול אשר חושף אותם בכל פעם לגבהים יותר משמעותיים.

אילו טיפולים ניתנים לשילוב עם CBT?

במילים די פשוטות, טיפול CBT עובד בצורה כזו שהפרספקטיבה של המטופל משתנה תוך כדי התהליך הטיפולי, מה שעשוי לקחת זמן מה. בעוד שחלק מהאנשים חשים בתוצאות התקדמות לאחר שבועות, אחרים יצטרכו טיול CBT ממושך יותר הכולל שילוב עם טיפולים פסיכולוגיים או דינאמיים אחרים. למשל, ניתן לשלב טיפול CBT עם חלק מהטיפולים הבאים:

1) טיפול דינמי

טיפולים דינאמיים הינם אותם טיפולים קלאסיים אשר מתמקדים בשיחות נפש עם הפסיכולוג, כן, מה שהמציא פרויד בזמנו.

2) תרגילי מיינדפולנס

תרגילי מיינדפולנס לא מהווים סוג טיפול חדש, אלו טיפולים אשר קיימים בשטח הטיפולי כבר שנים רבות עם שמות שונים. באופן כללי, תרגילים אלו מאפשרים למטופלים להנכיח ולהביא את המודעות לרגע הנוכחי. זאת, תוך כך שהמטופלים לומדים לנהל טוב יותר את רגשותיהם הכלליים.

3) טיפול תרופתי

טיפולים תרופתיים משמשים לעיתים קרובות עבור טיפולים במצבים רפואיים מסוימים, שעשויים לתרום לתסמיני חרדה או דיכאון.

4) טכניקות הרפיה ונשימה

נשימה עמוקה והרפיית שרירים, הן פעולות שיכולות לחולל נפלאות ברמת המתח והחרדה של מטופלים שונים.

בסופו של דבר, שילוב של הטיפולים הנ”ל עם טיפול CBT יכול לאפשר לאנשי המקצוע ליצור תוכנית מקיפה לניהול בעיות נפשיות, חרדות שונות, מתח ולחצים.

במה וכיצד טיפול CBT יכול לעזור?

טיפול CBT יכול לעזור להוביל לשינויים חיוביים בהשקפה של המטופלים, כאשר הרעיון המרכזי מאחורי הטיפול הוא כזה: בפועל, לחשיבה שלנו יש תפקיד מרכזי בהרגשה שלנו. כאשר אנו חושבים בצורה שלילית או לא בהכרח רציונלית, אנו נוטים להרגיש חרדה ולחצים. לכן, טיפול CBT בעצם מתמקד בשינוי האופן שבו אנחנו חושבים. כיצד? ע”י הובלת המטופל לבצע אי אלו התנהגויות פיזיות תחת פיקוח וכשהוא\היא מרגישים בטוחים ומוגנים.

בעצם, אפשר להגיד שטיפול CBT מעודד ומטפח את המטופלים להיות מודעים לדפוסי החשיבה שלהם. כפועל יוצא מזה, הטיפול בעצם נועד כדי לאתגר את המטופלים בעת הצורך וכאשר הם מוכנים לכך רגשית ונפשית. בהנחיית פסיכולוג או מטפל ה-CBT, המטופלים יכולים לנתח מחשבות ורגשות שליליים, ובכך, למצוא דרכים לנהל את החרדות בצורה בריאה יותר.

אם אתם שוקלים לעבור את הטיפול, ההמלצה הכי טובה היא להגיע לפגישת ייעוץ עם הפסיכולוג ולבחון עד כמה שיטה זו באמת מתאימה להתמודדות עם הקשיים שלכם. בסופו של דבר, ישנן שיטות שונות המאפשרות לנהל טוב יותר חרדות ופחדים. בהצלחה!

#טיפול פסיכולוגי
#טיפול קוגניטיבי התנהגותי
#תגיות
Share: