כיצד מטפלים בחרדות אצל ילדים?

June 12 2023Oded B

כשמדובר בטיפול בחרדה אצל ילדים, חשוב לזכור שאנחנו חיים במדינת ישראל והמציאות כאן היא מורכבת למדי. לא פעם, ילדים מתלוננים על קושי אמיתי להתמודד עם המציאות הביטחונית המורכב המקיפה אותנו, ככה שטיפול בחרדות אצל ילדים חייב לכלול שימוש בשיטות הטיפוליות הנכונות. הם הדבר היקר לנו ביותר, ובעבורם נכתב המדריך הבא – המשיכו לקרוא.

הילדים סובלים מחרדות מאז התרעת צבע האדום האחרונה? אולי סובלים מחרדות וקשיים הסתגלותיים בעקבות סיבות חברתיות או אישיות? ככה או ככה, יש כמה דברים שאתם, בתור הורים, יכולים לעשות כדי לעזור לילדיכם להתנהל טוב יותר בתוך המציאות המורכבת שלנו. ראשית, לדבר על הנושא בפתיחות ובכנות זה דבר לא רק חשוב מאוד, אלא ממש הכרחי. תנו לילדכם לדעת שאתם מבינים את החרדה שלהם ושזה בסדר להרגיש לפעמים מפחדים או המומים מהמצב.

מה לעשות כשהילדים חרדים?

דבר ראשון, זכרו תמיד שעליכם לעודד את הילדים וכן לדבר על מה שהם מרגישים. במילים אחרות, תנו להם לדעת שאתם שם בשבילם – לא משנה מה. מעבר לכך, טיפולי CBT מסוימים מאוד ממליצים על למידת טכניקות הרפיה כגון נשימות עמוקות. הטכניקות האלו יכולות לעזור להפחית את תחושות החרדה של הילדים.

בנוסף, חשוב במיוחד לסייע לילדים לווסת את דפוסי השינה שלהם. זה עשוי להיות מאוד מועיל, מכיוון שחוסר שינה נקשרת לרמות מוגברות של מתח, סטרס, לחצים וחרדה. דבר נוסף שכדאי לזכור, כדי להפחית חרדות אצל ילדים, הורים רבים בוחרים לשלוח את הילדים לפעילויות בשגרת היומיום שלהם. הפעילויות האלו, בין אם ספורטיביות או יצירתיות בכלל, מאפשרות הפרשה של כימיקלים מסוימים במוח, שתפקידם הוא, בין היתר, לווסת לחצים (כמו דופמין).

חרדה אצל הילדים: כדאי לפנות לאיש מקצוע?

בסופו של דבר, פנייה לעזרה מאיש מקצוע היא תמיד אופציה, במיוחד כאשר החרדה הופכת קשה מדי להתמודדות ע”י ההורים או הילדים. עם התמיכה והאסטרטגיות הנכונות, ילדים יכולים ללמוד להתמודד עם מחשבותיהם ורגשותיהם השונים. גם אם הילדים חוששים מפני המצב הביטחוני, ישנן שיטות להתנהל בתוך החרדות האלו ולקיים שגרה תקינה ובריאה נפשית.

בין אם מדברים על טיפול CBT או כל טיפול אחר, פסיכולוג יכול להיות המפתח לטיפול נכון. פסיכולוגים יכולים ללמד את הילדים סוגים שונים של מנגנוני התמודדות, מה שעשוי להחזיק אפילו לכל החיים. לא משנה מה, זכרו שאתם לא לבד, ישנם מיליוני הורים בישראל אשר מתמודדים עם לחצים דומים מאוד לאלו שלכם.

במילים אחרות, לא פעם, כדאי להורים לשקול תמיכה טיפולית במקביל לתמיכה שהילדים מקבלים. נכון, טיפולים פסיכולוגיים אינם זולים בימינו, והם עשויים להגיע גם לכ-400 – 650 ש”ח לשעה. אבל, קופות החולים והמדינה מסבסדות את הטיפולים האלו, ככה שכדאי לבדוק לגבי זה (העלויות המסובסדות יכולות להגיע לכ-100 – 200 ש”ח, לא יותר בד”כ).

#CBT
#חרדות אצל ילדים
#טיפול התנהגותי
#טיפול קוגניטיבי
#פסיכולוג ילדים
Share: